آینده بازار تبلت ها از نگاه آی دی سی
کمپانی IDC — یکی از برجسته ترین تحلیل گران بازار فناوری اطلاعات و مخابرات — در روز 3 دسامبر 2013 (12 آذز 1392) گزارشی را منتشر نمود که در آن به بررسی بازار تبلت ها با عنایت به اندازه صفحه نمایش و پیش بینی سهم سیستم عامل های مطرح در این بازار پرداخته است.
IDC در گزارش خود پیش بینی نموده که فروش تبلت ها در سال 2013 به 221.3 میلیون دستگاه خواهد رسید که با وجود آنکه از پیش بینی قبلی 227.4 میلیون دستگاه کمتر است، اما رشدی 53.5 درصدی را نسبت به سال 2012 شاهد خواهیم بود. IDC همچنین پیش بینی نموده که در سال 2014 رشد سالانه بازار تبلت ها آهسته تر از قبل خواهد شد و این بازار با افزایش فروش 22.2 درصدی شاهد فروش 270.5 میلیون دستگاه خواهد بود. بر اساس این پیش بینی در سال 2017 میزان رشد تک رقمی می شود و 386.3 میلیون دستگاه تبلت در آن سال به فروش خواهد رسید. این رقم نیز کمتر از پیش بینی گذشته مبنی بر فروش 407 میلیون دستگاه در سال 2017 خواهد بود.
یکی از فاکتورهای کلیدی که رصد کردن آن در بازار تبلت ها خالی از لطف نیست ترکیب فروش تبلت های کوچک در مقابل تبلت های بزرگ است. بر اساس گزارش IDC در طول 24 ماه گذشته بازار گرایش شدیدی به سمت تبلت های کوچک داشته است، اما رونق فروش گوشی های هوشمند دارای صفحه نمایش بزرگ می تواند عاملی باشد که مصرف کنندگان را دوباره به سمت استفاده از تبلت های بزرگ سوق دهد، چرا که تفاوت میان اسمارت فون های 6 اینچی و تبلت های 7 اینچی آنقدری نیست که تضمین کننده خرید هر دو توسط مشتریان باشد. در این میان عرضه iPad Air توسط اپل که با داشتن صفحه نمایش 9.7 اینچی و وزن 469 گرمی به مراتب سبک تر از نسل پیشین (193 گرم سبک تر از نسخه سلولار iPad 4 و 183 گرم سبک تر از نسخه وای فای iPad 4) و 1.9 میلی متر باریکتر (7.5 میلی متر در مقابل 9.4 میلی متر) است توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرد و بازار را به سمت تبلت های بزرگ هل داد. هزچند هنوز هم بازار تبلت های کوچک پر رونق تر از تبلت های بزرگ است و حتی در سال 2017 نیز این برتری برای تبلت های کوچک باقی خواهد ماند.